איפה הכסף מודפס

איפה הכסף מודפס

2 Comments
האם אי פעם תהיתם איפה הכסף מודפס? 

זוהי אחת השאלות שנשיב עליהן במאמר זה. 

בנק ישראל, הוא הגוף הכלכלי האמון בלעדית על הפקת מטבעות ושטרות. אך בפועל לא בנק ישראל מדפיס את השטרות.

גוף זה אחראי על סוגי המטבעות השונים והערכים של שטרות הכסף. 




איפה הכסף

עד 1980 המטבע הנהוג בישראל היה לירה. היו מטבעות של לירה אחת, חצי לירה, ומטבעות של אגורות. כמו כן היו שטרות של 5 לירות, 10 לירות, 50 לירות ושטר של 100 לירות (שפניו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, ניבט ממנו). 

בעקבות האינפלציה הגבוה, והפיחות בערכה של הלירה הישראלית, ב 1980 החליף בנק ישראל את שיטת המטבע הנהוגה בישראל מלירה לשקל. אלא שלאחר חמש שנים, שוב בוצע שינוי במטבע הישראלי, שינוי זה נותר בעינו עד ימינו, והוא נקרא שקל חדש. 

השקל הישן שנכנס למחזור הכלכלה הישראלית ב 1980 בערכו היה שווה 10 לירות. כלומר כל שקל היה שווה 10 לירות. השקל החדש, מ 1985, היה שווה בערכו ל 1000 שקלים ישנים. שקל אחד חדש, שווה 1000 שקל ישן. 

ואם נשווה שקל אחד חדש ללירה, הרי ששקל אחד חדש שווה 10,000 לירות. כמובן שזהו רק חישוב חשבונאי, מכיוון שכבר מזמן השיטה של הלירות עברה מן העולם. 

כיום יש לנו מטבעות של 10 א''ג, חצי שקל, שקל, שנקל, 5 שקלים, ו 10 שקלים. שטרות בערכים של 20 שקלים, 50 שקלים, 100 שקלים ו 200 שקלים. 

נדמה שבחירת השם שקל למטבע הישראלי היתה בחירה נבונה, מכיוון ששם זה נסמך על המקורות המקראיים, ועל תרבותו של עם ישראל. אבות אבותינו עשו שימוש במטבע לסוחר שנקרא שקל.

בנק ישראל מקבל החלטות לגבי הדפסת סדרות חדשות של כסף, לגבי סוגי המטבעות, ונוקט באמצעי הזהירות על מנת למנוע זיופים. שטרות הכסף נושאים בחובם סימני ביטחון, על מנת לאפשר לזהות מהו שטר אמיתי ומה לא, ואף להקשות על הדפסת כסף שאינו מקורי. 

הסימנים הללו הופכים את השטרות לדינמיים ומשתנים. החזיקו בידכם שטר של 100 שקלים. הפכו אותו, אל הצד בלי התמונה של יצחק בן צבי. התמקדו בחלק שנראה בצורת משולש המורכב מריבועים (יש שם 10 ריבועים). עכשיו טלטלו אותו לזווית שונה, על ידי הזזת פרקי ידיכם, שימו לב כיצד הצבע של המשולש משתנה ושוב חוזר בהתאם. 

עכשיו סובבו את השטר (אל תהפכו אותו, אנחנו עדיין בצד בלי הדיוקן של יצחק בן צבי) סובבו אותו כך שהמספר בצבע שחור של השטר יופיע אנכית בצד השמאלי תחתון של השטר. עכשיו שנו את זווית השטר, על ידי הזזת פרקי ידיכם. שימו לב כיצד הכיתוב 100 מופיע ונעלם חליפות – זה סימן נוסף לשטר אמיתי. 

סימן נוסף – הרימו את השטר כלפי האור, ושימו לב שמתגלה לעיניכם בצדו הימני עליון של השטר, דמותו של יצחק בן צבי. זהו סימן מוצפן בשטר ומהווה דרך נוספת לגלות זיופים. עכשיו שימו לב שכאשר אתם רואים כנגד האור את דמותו של יצחק בן צבי, מעל הדמות מופיע סימן של מגן דוד. אבל במצב רגיל, כל מה שנראה על השטר הוא משולש. מגן הדויד שלם מושלם ומדויק, בשטרות מזויפים או שהוא כלל לא יופיע, או שהוא יופיע, אבל לא מדויק. 

אגב גם אם תהפכו את השטר לצידו השני, עדיין תראו כנגד האור את אותה הדמות עם המגן דוד. בשעה שאתם כבר מרימים את השטר כנגד האור, שימו לב לפרט נוסף - חוט ביטחון שמתגלה לעיניכם (חוצה את אזור המשקפיים של יצחק בן צבי).

איפה בפועל מדפיסים את השטרות? האם אפשר לצפות בתהליך זה. שטרות הכסף מודפסים על פי כללים וסטנדרטים נוקשים, כדי למנוע מצב שבו מישהו יתפתה לבצע משהו שאסור לעשות. לאמיתו של דבר הכסף הישראלי אפילו לא מיוצר בישראל, אלא במדינות שונות, וזאת תחת הליך קפדני. באילו מדינות הכסף מיוצר? זהו סוד מדינה.



אולי יעניין אותך לקרוא גם:

2 תגובות:

  1. השקלים מודפסים בבית הדפוס orel fpssli בציריך שווייץ

    השבמחק
  2. השקלים מודפסים בבית הדפוס orel fpssli בציריך שווייץ

    השבמחק

איך לעשות כסף. מופעל על ידי Blogger.