מחפש עסק למכירה? 7 אזהרות

מחפש עסק למכירה? 7 אזהרות

0 Comments

עסקים קטנים למכירה


האם אי פעם רצה לך בראש המחשבה להיות בעל עסק? אולי אתה מרגיש שאתה מסוגל להריץ עסק קטן מצליח ומרוויח. הדרך הקצרה ביותר לעשות את זה היא לרכוש עסק קיים.

דוגמאות נפוצות לעסקים קטנים למכירה 

עסקים למסירה

הנה כמה דוגמאות לעסקים פיזיים אפשריים:
פיצוצייה, קיוסק, חנות ירקות, עסק להמרת מט''ח, פיצריה, חברת הסעות,  מכולת שכונתית, מינימרקט, מסעדה, בית קפה, גן ילדים, פאב (לא ממליץ לקפוץ על זה), גלידריה, מכון יופי, חנות אופנה,  מכון כושר.

קיים יתרון ברכישת עסק פעיל. יש חוג לקוחות, יש ספקים המערכת פשוט עובדת. אף אחד לא יבוא אליך ויבקש אישור להפעלת העסק. כל האישורים כבר הונפקו והביזנס הזה מתפקד. אפשר למצוא הצעות עסקיות טובות, זה כאילו שאתה רוכש עסק עם המפתחות בפנים, רק להניע ולנסוע. אבל צריך למצוא את העסק הנכון עבורך. ורגע לפני שאתה קופץ על המציאה יש כמה דברים שעליך להיזהר מהם.

1 האם הבעלים מנסה להיפטר מהעסק?



מהי הסיבה האמיתית שהבעלים של העסק מוכר? אף אחד לא ממהר להיפטר מעסק פעיל ומצליח שמכניס טונות של כסף. שאל את המוכר, מדוע אתה מוכר? הוא יספק לך תשובה כלשהי. אל תסתפק בתשובה הזאת, המשך לחקור ולשאול שאלות מעמיקות יותר. לדוגמה, המוכר אומר שהוא נוסע לארצות הברית. שאל להיכן בדיוק בארה''ב. שאל מה הוא מתכוון לעשות שם. התבסס על התשובה שלו, ושאל שאלות מעמיקות יותר. אם באמת הוא נוסע להתגורר בארצות הברית, הוא ישיב מבלי להסס. אם הוא מתחיל לחשוב יותר מדי, ומתמהמה, כנראה שזוהי לא הסיבה האמיתית.

סיבות לגיטימיות יכולות להיות, גיל מבוגר. כאשר בעל העסק עובד פעיל בעסק עצמו ומעוניין לצאת לגמלאות.  יש בעלי עסקים שטוענים שהם מוכרים מסיבות בריאותיות. אל תתבייש, תבקש הם להציג מסמכים רפואיים. הבעיה שלו צריכה להיות קריטית, כזאת שלא מאפשרת לו לעבוד יותר. שאל אותו איך הוא מתכוון להתפרנס כעת כאשר לא תהיה לו יותר הכנסה. אם הוא  מסרב להציג בפניך מסמך רפואי, בטענה של צנעת הפרט, תחייך אליו בהבנה, ותגיד, זה בסדר אני מבין,אבל בשום פנים ואופן אל תכניס את עצמך לעסקה הזאת.

2 איפה אתה ואיפה העסק? 



זה קל להבין את זה. יש לי חבר טוב שמתגורר ברמת גן, ורכש עסק בבאר שבע. אמרתי לו מהתחלה שזה כאב ראש להגיע בכל יום מרמת גן לבאר שבע ובחזרה, אבל הוא לא הקשיב. אחרי חצי שנה נמאס לו, והוא חיפש רק להיפטר מהעסק הזה. אם זה עסק שאתה מתכוון לעבוד בו מהבוקר עד הערב, כדאי שזה יהיה במיקום שנוח וקל לך להגיע אליו. המטרה ברכישת עסק היא לשפר את חייך, ולא להפוך אותם לסיוט של נסיעות אינסופיות בפקקים שלא נגמרים. זכור, אם תתייאש, אז כל זה לא שווה.


3 יש לעסק חובות 


האם יש תביעות/חובות כלפי העסק? לפעמים זוהי הסיבה האמיתית שהבעלים מוכר. יש לו חובות כלפי ספקים ונותני שרות, שכבר אין לו יכולת להחזיר. מיותר לציין שעליך להתעקש ולהכניס סעיף בהסכם שכל החובות והתביעות בטרם החתימה, יהיו כלפי הבעלים הקודמים. לעולם אל תחתום בלי עו''ד.


 4 הציוד ישן מדי


בדוק את הציוד והשווה אותו לעסקים מצליחים אחרים בתחום. האם הציוד אינו מיושן מדי? לפעמים בעל עסק עובד עם ציוד שעבר זמנו, והגיע הזמן להחליף. כאשר הוא מבין שעליו להשקיע מאות אלפי שקלים בהחלפת הציוד, הוא מעדיף למכור את העסק מאשר להיכנס להוצאות יקרות.

5 האם צפוי שינוי?



אני מכיר מסעדה ש 80% מחוג הלקוחות שלה שייכים לחברה גדולה מסוימת. החברה הזאת שינתה מיקום, והופ אלפיים עובדים עברו לעבוד באזור אחר. המסעדה הפסידה את רוב הלקוחות שלה. אל תתבייש לשאול את הלקוחות הפוקדים את המקום האם הם מחברה מסוימת, מאיזו חברה, וברר האם ידוע להם על שינוי במיקום החברה. המידע הזה עשוי להיות קריטי עבורך.

6 מחיר גבוה מדי  



בהנחה שהכול נראה תקין, ואתה מרגיש שזה זה. לעולם אל תסכים למחיר שביקש בעל העסק.  תבקש הנחה בשיעור של 30 אחוזים.  אם לדוגמה בעל העסק מבקש 200,000 אלף שקלים, תן הצעה נגדית של 140,000 שקלים. למה להוריד 30 אחוזים מהמחיר? כי זה ייתן לך אפשרות להתמקח. מכאן יתחיל תהליך המשא ומתן. גם אם הציוד די חדיש ובמצב מעולה, טען שהציוד ישן, ואוטומטית ערכו יורד ביותר מ 50%.  ייתכן שתסגור עניין ב 170,000 בסופו של דבר. אבל זה טוב יותר מאשר לשלם את הסכום המלא שביקש בעל העסק - 200,000 שקלים. כל אלף שקלים שתחסוך בתשלום על מסירת העסק, ישמש אותך למנף את הביזנס, לפרסם, ולתת לך אוויר לנשימה.

7 האם ניתן להגדיל את הרווחים?

להגדיל  את ההכנסות 

שאל את עצמך, האם יש לי שיטה או מתודולוגיה שיווקית להגדיל את הרווחים בעסק הזה?  לא בכל  סיטואציה זה אפשרי. לדוגמה, אדם שרכש מסעדה, ויש לו אלפי חברים בפייסבוק. הוא משתמש בכלי הזה, כדי להביא לקוחות אל המסעדה. האם יש לך רעיון למכור מוצרים  חדשים ללקוחות קיימים, ובכך להגדיל את הרווחים? למשל, מנה יקרה יותר, אבל טעימה להפליא שלקוחות קיימים יהיו מוכנים להוסיף עליה עוד 15 שקל, מהמנה הרגילה שהם הזמינו בעבר.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אין תגובות:

איך לעשות כסף. מופעל על ידי Blogger.