איך לכתוב תוכנית עסקית?

איך לכתוב תוכנית עסקית?

0 Comments
בהקמת עסק, ואפילו קטן מאוד, הרי שתמיד יש המון דברים לעשות, והרבה מאוד היבטים שצריך לחשוב עליהם, ולקחת אותם בחשבון. אנשים נוטים להתפזר ולאבד כיוון כאשר יש יותר מדי דברים שצריכים להתבצע. הטבע האנושי הוא להתמקד במספר מצומצם של דברים ולבצע אותם, ואז בהמשך הדרך אנשים מתאכזבים לגלות שהם שכחו לעשות את זה ואת זה, והם בכלל לא לקחו בחשבון את העניין ההוא. תוכנית עסקית באה להציג בפנינו מראש את התמונה כולה, את כל השלבים בדרך, באופן מדוקדק ומפורט ביותר. כך שניתן בהחלט לומר שמדובר בכלי ניהולי ממדרגה ראשונה אשר מסייע לתכנן היטב מראש, ולנהל נכונה את העסק המתהווה, ואף לפתח אותו בהמשך.
כתיבת תוכנית עסקית
התוכנית מסמנת את היעדים של העסק, ומתארת כיצד להגיע ליעדים הללו. קביעת אסטרטגיה עסקית-שיווקית, כיצד יושגו לקוחות, מה הם דרכי השיווק,הפרסום יחסי הציבור, והמכירות, ומהם התקציבים שיוקצו לפעילויות אלה? האם ייתכנו מבצעי הכרות בשלב השקת הביזנס? מי הוא קהל הלקוחות הפוטנציאלי שאליו מיועדת הפעילות העסקית. מהי תחזית לרווחים הצפויים בשנה הראשונה, ולחמש השנים הבאות. הערכה לגבי הוצאות בשנה הראשונה, ובשנים הבאות. משרדים, ציוד, משכורות,הוצאות פרסום ועוד. עליך להקדיש זמן לתמחור מוצרים ושירותים. קביעת מחירים הוא דבר חשוב מאוד ועשוי להוות את ההבדל בין עסק מצליח ומרוויח, לכזה שלא. מכיוון שאתה יכול להיות עסוק מעל הראש, למכור מוצרים ושירותים, אבל אם התמחור היה שגוי, הרי שצפויים להיות הפסדים, על אף העובדה שהביזנס פעיל. מהם היתרונות של המוצרים או השירותים שאתה מציע על פני המתחרים האחרים בשוק? כיצד העסק יופעל, מי הם בעלי התפקידים הנחוצים לביזנס על מנת להשיג את מטרותיו הפיננסיות, והאם יש כבר ברשותך מועמדים ראויים מנוסים ומוכשרים, אשר צפויים למלא תפקידים אלה בהצלחה.

מעבר לכך התוכנית צריכה לכלול בתוכה גם את הקשיים והמכשולים הצפויים, לקחת בחשבון מהו מצב השוק בו אתה פועל, עוצמת התחרות, ומי הם המתחרים והשחקנים הראשיים בתחום. איך להתקדם בתוך שוק תחרותי. מה הם היתרונות והחוזקות שלך על פני המתחרים בשוק. האם המוצרים והשירותים מיועדים לאזור מסוים במדינה, ללקוחות מכל רחבי המדינה, או שאולי ללקוחות מכל רחבי העולם? אילו מוצרים ושירותים נוספים מתעתד העסק להציע ללקוחותיו? האם אתה מתכנן ליזום ולהפיק מוצרים ושירותים נוספים נלווים. האם תעשה שימוש במיקור חוץ, על מנת להשלים פרויקטים ומשימות שונות, ומהם. כן, ויש עוד כמה דברים בסיסיים שעליך לתת עליהם את הדעת לפני שתצא לדרך. מהו שם העסק, והאם יש לו לוגו משלו? כזה שכאשר לקוחות ייראו אותו לבדו הם כבר יבינו במה המדובר.

אם אתה לא יודע ממה להתחיל, תחשוב כאילו שאתה צריך לספר ללקוח מה אתה מייצג, לתאר באוזניו מהו העסק, ולדבר עליו, ואז כתוב מנקודת מבט זו. זוהי התחלה טובה, מכיוון שהיא מציגה את המהות של הביזנס. תחשוב לרגע שאתה מראיין עובד חדש שרוצה לעבוד אצלך, ואתה מספר לו על החברה או העסק, מה תספר לו, מה תאמר לו? דרך נוספת היא לדמיין שאתה עומד בפני משקיעים פוטנציאליים אשר מתעניינים להשקיע הרבה כסף בביזנס שלך, ואתה צריך לשכנע אותם לעשות זאת, מה תגיד להם, מה תספר להם? אלה הם בדיוק הדברים שאתה צריך לכתוב בתוכנית. נסה לכתוב את הדברים בשפה פשוטה ברורה וקולחת. נסח את הכול במשפטים פשוטים ועניינים.

כתוב הערכת זמן, תוך כמה זמן, באיזה תאריך אתה חושב שהכול יהיה מוכן לצאת לדרך וניתן יהיה להשיק את העסק. לאחר שסיימת לכתוב את התוכנית העסקית, קרא אותה שוב ושוב, קרא אותה מעל מסך המחשב, הדפס אותה וקרא אותה מתוך הנייר. שפר ולטש את הכתוב, תן לאנשים נוספים לקרוא אותה ולהעיר את ההערות שלהם, והכנס את התיקונים הדרושים. תוכנית עסקית תשפר במידה רבה את סיכויי ההצלחה שלך.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

איך לעשות כסף. מופעל על ידי Blogger.